https://critoxium.com/shop/

Terkini

Anda mungkin bersara awal berbanding dirancang

Oleh Azizi Ahmad

Bagi seorang usahawan, kerjaya anda adalah sebahagian besar daripada kehidupan yang mungkin sukar dibayangkan jika anda tidak melakukannya.

Begitu juga jika anda seorang guru atau pendidik, ada yang ingin bersara bila sampai tempoh persaraan dan ada yang ingin terus memberi khidmat jika anda masih lagi sihat, bertenaga dan kuat terutama daya pemikiran dan fizikal anda.

Seperti orang lain, anda tentunya merancang untuk terus bekerja sehingga usia 65 atau 70 tahun atau sehingga anda merasa puas dan mengaku sudah tidak berdaya lagi.
Bagi mereka yang berpendidikan dan berpelajaran, tentunya sikap ini sudah sedia ada pada diri mereka. Bagi yang tidak mampu berfikir, pastinya inilah masanya untuk anda bersara.

Namun, satu kajian dari Pusat Penyelidikan Persaraan Kolej Boston (CCR) baru-baru ini boleh menyebabkan anda tergamam.

Sebilangan pekerja melaporkan mereka menjangkakan untuk bekerja melepasi umur 65 tahun meningkat daripada 16% pada 1991 menjadi 48% pada 2018.

Tetapi niat seperti itu sering menjadi kesilapan. Malah, kajian yang sama mendedahkan 37% pekerja bersara lebih awal daripada apa yang mereka rancang.

Tiga sebab utama CCR menunjukkan perubahan yang tidak dijangka dalam keadaan kesihatan, pekerjaan atau keluarga, selain melihat impak kejutan kewangan utama dalam kehidupan.

Walaupun usahawan harus berasa bangga dengan usaha mereka sendiri yang berdikari dan bebas, mereka tidak kebal terhadap keadaan ini.

Anda mungkin terpaksa bersara awal kerana keadaan kesihatan yang sedia ada, seperti di jangkiti atau diserang “arthritis” atau keadaan kronik yang memburuk dari masa ke masa.

Atau mungkin anda berada dalam keadaan baik pada umur 55 tahun dan merancang untuk bekerja sehingga 67 tahun untuk meningkatkan simpanan anda, tetapi masalah kesihatan yang tidak disangka-sangka mendorong anda berhenti bekerja lebih awal daripada yang anda harapkan.

Individu mungkin kehilangan kerja disebabkan pemberhentian atau penutupan perniagaan dan tidak dapat mencari pekerjaan baru.

Atau mereka mungkin mencari kerja lain hanya untuk mengetahui ia tidak sesuai dengan jiwa dan terpaksa berhenti.

Jika anda memiliki perniagaan anda sendiri dan merancang dengan betul, ini mungkin tidak berlaku kepada anda.

Bagaimanapun, jika anda seorang usahawan solo yang bergantung kepada beberapa pelanggan utama yang tidak lagi memerlukan perkhidmatan anda, anda mungkin mendapati diri anda dalam bot yang sama dengan pekerja yang lebih tua yang diberhentikan.

Turut terkesan adalah perkara yang merangkumi pekerjaan atau persaraan pasangan, perubahan status perkahwinan, harus menjaga ibu bapa atau cucu atau pergolakan lain yang membuatnya tidak realistik untuk terus bekerja. Ini boleh dan berlaku kepada sesiapa sahaja dan sering mengganggu perancangan terbaik.

Kejutan masalah kewangan juga turut memberi kesan. Ini ditakrifkan sebagai kadar turun naik yang besar dalam kemewahan seseorang.

Kajian CCR melihat kekayaan kewangan awal (jumlah aset yang dipegang dalam stok, bon, CD dan lain-lain jenis akaun kewangan) mengurangkan hutang pada umur perancangan individu.

Kejutan kewangan tidak memainkan peranan penting dalam persaraan awal bagi kebanyakan orang yang terpaksa diberhentikan, menurut kajian.

Bagaimanapun, jika anda memiliki perniagaan dan mengalami kejutan kewangan utama di kemudian hari, anda mungkin terpaksa menutup dan berhenti bekerja lebih cepat daripada yang anda rancang.

Bagaimanapun, terdapat langkah yang boleh anda ambil untuk membantu operasi, merancang masa depan yang tidak menentu termasuk (di bawah anggapan anda perlu bersara awal); membuat penyimpanan dan penjimatan lebih banyak setiap tahun (pada kadar 10 hingga 17% pendapatan hanya untuk persaraan, menurut Stanford Centre on Longevity); dan tidak mengambil risiko apa yang anda tidak mampu kerugian.

Yang terakhir boleh menjadi salah usaha bagi usahawan yang selesa dan terbiasa dengan peluang, tetapi perjudian dengan simpanan persaraan anda melalui stok dan pelaburan lain yang tidak menentu boleh menjadi risiko bencana jika pasaran saham runtuh terutama ketika anda sedang bersiap untuk bersara. Inilah salah satu sebab mengapa ia amat penting untuk mempelbagaikan usaha keusahawanan.

Anda mendengar notis penafian, “Prestasi masa lalu tidak menjamin keputusan masa depan.”
Ini sudah tentu benar apabila ia membayangkan berapa lama anda merancang untuk bekerja.

Anda tidak boleh mengelak semua kejutan, tetapi anda boleh mengambil langkah untuk meredakan kejadian.

Mulakan dengan menyimpan sebahagian besar wang persaraan anda di mana ia dijamin selamat daripada risiko pasaran dan di mana anda akan mendapat pertumbuhan yang kompetitif.

Satu garis panduan ialah “Peraturan 25” yang menyatakan anda menambahkan jumlah perbelanjaan tahunan anda sebanyak 25 tahap untuk menentukan berapa banyak yang perlu anda simpan pada masa anda bersara.

Dan untuk memparafrasakan lagi kata-kata yang sering digunakan, berharaplah untuk yang terbaik dan merancang untuk ketika yang paling teruk, kerana apabila kita memutuskan untuk bersara, anda mungkin bersedia dengan keputusan dan ketetapan yang dibuat untuk anda dengan keadaan di luar kawalan anda.

Azizi Ahmad adalah seorang pendidik kanan.

Tiada ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.