Semasa diwawancara oleh wartawan HAFIZAHRIL HAMID, SAHIDAN JAAFAR dan AMIZUL TUNIZAR AHMAD TERMIZI, pakar ekonomi yang juga Naib Canselor Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), TAN SRI DR. NOOR AZLAN GHAZALI mengakui usaha mereformasi institusi merupakan satu langkah baru Kerajaan PH yang selayaknya diberikan pujian.

WARTAWAN: Secara umum boleh Tan Sri ulas tentang belanjawan tahun ini yang bertemakan Malaysia Wibawa, Ekonomi Dinamik, Rakyat Sejahtera berbanding dengan Bajet 2018 oleh kerajaan terdahulu?

DR. NOOR AZLAN: Saya memang dengar pembentangan bajet hampir tiap-tiap tahun, kalau kita ambil dari segi nada juga dari segi penekanan, secara umum dalam konteks kepada rakyat dan kepada ekonomi, hampir sama bagi saya. Bagi saya dalam konteks mensejahterakan rakyat nampak gayanya bagus. Kerajaan PH dan Barisan Nasional (BN) dalam nada yang sama mempamerkan bahawa kerajaan berada di sini untuk membantu kumpulan-kumpulan yang berpendapatan rendah. Sebab itu saya kata nadanya sama mungkin irama dan lagunya berbeza-beza.

Cumanya, yang mungkin membezakan sedikit di bahagian yang pertama, reformasi institusi yang hendak dilaksanakan. Saya kira itu mungkin manifestasi laungan kerajaan PH dari mula lagi. Ini sesuatu yang bagus bagi saya. Dalam belanjawan ini saya lihat kalau yang dikatakan belanjawan PH ialah teras yang pertama (Reformasi Institusi). Teras yang pertama itu memang laungan kerajaan PH dari awal lagi. Jadi, pada bahagian ini kita ucapkan tahniah kepada mereka kerana mengetengahkan sesuatu untuk mereka melaksanakannya.

Maksudnya, dalam konteks hendak memastikan bahawa pengurusan kewangan kerajaan akan ditadbir dengan lebih cekap dan teratur kerana dasar mereka atau apa yang dibawa oleh kerajaan PH, terdapat kelonggaran dan mungkin kepincangan dalam pengurusan kewangan. Jadi sebab itu mereka meletakkan pemulihan institusi dan kaedah-kaedah kewangan kerajaan itu sebagai perkara pertama.

Kalau tadi ada disebut umpamanya dalam konteks zero based budgeting ini ialah pengkaedahan tidak mengatakan yang sebelum ini salah tetapi pengkaedahan yang memerlukan kita lebih teliti dan memastikan bahawa dana yang diperuntukkan itu menepati kepada matlamatnya.

Contoh, katalah tahun lepas saya mengurus sebuah institusi dengan RM100 juta jadi andaian saya pada tahun depan saya bermula dengan RM100 juta kalau nak tambah atau kurang. Tapi, dalam konteks zero based budgeting dia bermula dengan kosong. Jadi, dengan cara itu kita akan menilai semula apakah keperluan sebenar. Itu pengkaedahan belanjawan.

Pengkaedahan yang lebih kompleks tetapi memerlukan kita meneliti semula amalan-amalan yang lepas. Bagi saya pengkaedahan yang baru itu bagus tetapi adalah juga komplikasi-komplikasi yang timbul. Keduanya dalam konteks bagi memastikan keterbukaan. Pastinya dalam memperkukuhkan integriti, mengelakkan ketirisan dan juga isu-isu rasuah dan sebagainya.

Maka pengkaedahan dari segi perolehan itu juga akan dibuat dengan cara berbeza. Di hujung pembentangan belanjawan disebut bahawa pengukuhan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM). Jadi nampak penekanan mereka di situ. Yang ketiganya adalah Pejabat Pengurusan Hutang. Ini kerana PH mendapati bahawa penyataan, pelaporan hutang dan proses-proses yang menyebabkan kerajaan sama ada berhutang atau komited untuk membayar hutang sekiranya sesuatu berlaku atau kadangkalanya berlaku off balancing.

Tidak dinyatakan secara khusus umpamanya dalam konteks Perkongsian Swasta Awam (PPP), Inisiatif Pembiayaan Swasta (PFI) dan sebagainya. Jadi mereka merasakan perlu adanya satu pejabat pusat yang menyelaraskan pelapor dan memastikan pengurusan pengambilan hutang dan penambahan hutang dilaksanakan secara yang teratur.

Cumanya, dalam konteks hutang ini yang saya terasa bukan sangsi umpamanya defisit akan melebar semula walaupun tak banyak tetapi relatifnya banyak kepada 3.7 peratus kemudian ia turun balik. Sasaran sebenarnya tahun ini ialah 2.8 peratus dan sekarang kita pergi balik kepada 3.7 peratus dan tahun depan 3.4 peratus, 3.0 peratus pada 2020 dan pada 2021 sebanyak 2.8 peratus.

Kalau sasaran 2.8 peratus tahun ini, bererti sasaran itu dianjak kepada ke hadapan balik tiga tahun. Di situ penting kerana dalam konteks memastikan defisit terkawal dan dalam masa yang sama kita berada dalam ranking yang baik. Kita hendak tengok reaksi agensi-agensi penarafan antarabangsa yang sering melihat bahawa defisit Malaysia terlalu besar. Macam mana hendak bayar balik, mengawal defisit dan sebagainya.

Ada beberapa cukai baharu yang akan diperkenalkan. Apakah hasil daripada cukai itu mampu menampung kehilangan pendapatan negara ekoran pemansuhan cukai barang dan perkhidmatan (GST)?

DR. NOOR AZLAN: Tentang bahagian kedua dalam teras pertama iaitu usaha-usaha untuk meningkatkan kutipan cukai, saya perlu melihat data yang lebih jelas tentang kaedah-kaedah cukai yang baharu ini. Ada cukai untuk ke luar negara. Kalau kita pergi ke negara-negara ASEAN, ada cukai RM20 dan kalau bukan ASEAN RM40. Memang ada negara-negara yang membuat kaedah sedemikian tetapi yang kita nak lihat apakah sasaran kutipannya.

Sebab itu saya sebut kita hendak kutip jumlah cukai atau soal tingkah laku (behavior). Katalah tidak ada yang keluar negara maka kutipannya rendah. Adakah kita hendak menggesa rakyat Malaysia melancong dalam negara atau kalau rakyat tak keluar negara bererti kutipan cukai tidak akan berlaku. Adakah ia hendak menampung semula cukai yang kita semua sedia maklum bila GST dihapuskan, kutipan cukai itu turun.

Sama juga ada disebutkan tentang cukai minuman bergula. Adakah kita hendak pungut cukai atau hendak ubah soal tingkah laku rakyat minum minuman bergula. Kalau tengok duti berkaitan lesen berkaitan judi, kita sedia maklum dalam agama Islam perjudian itu haram. Noktah. Kalau tidak dikawal membawa lebih banyak keburukan.

Soalnya adakah dengan perkenal cukai judi ini, ia akan mewujudkan judi haram yang tidak ada cukai? Tingkah laku boleh berlaku begitu juga. Sama dengan rokok. Begitu juga dengan arak. Kita dengar ramai mati baru-baru ini akibat minum arak beracun. Buruh-buruh kasar dan sebagainya pergi kepada yang haram. Benda ini langsung tidak ada cukai.

Nampaknya kerajaan PH masih meneruskan pemberian subsidi bersasar. Ini nampaknya disambut baik oleh rakyat.

DR. NOOR AZLAN: Pemberian subsidi yang disebut berkali-kali subsidi bersasar telah diperkenalkan kali ini dan diperkukuh. Sebagai ahli ekonomi saya bersetuju dengan konsep susbsidi bersasar. Cumanya dalam konteks umum nampak baik, boleh mengurangkan perbelanjaan subsidi ia juga boleh memastikan bantuan sampai kepada kumpulan disasarkan. Namun, timbul soal pelaksanaan.

Samalah dulu kita bagi subsidi diesel kepada nelayan. Apa yang berlaku mereka jual diesel di tengah laut. Hari ini kita akan beri subsidi 100 liter subsidi RON95 kepada pemilik kereta 1,500 cc ke bawah atau motosikal 125 cc ke bawah. Dari segi ini dengarnya bagus, bagaimana pelaksanaannya? Adakah ia hanya untuk kumpulan berpendapatan rendah?

Saya lebih cenderung begitu. Sebab itu saya suka kalau boleh kumpulan yang dikatakan berpendapatan rendah ini perlu ada pendaftaran pusat. Kalau tidak susah untuk kita mengenal pasti. Umpamanya, kadang-kadang keluarga yang berpendapatan tinggi mereka ada kenderaan yang besar, sederhana, kecil semua ada. Jadi macam mana mekanismenya? Adakah mekanisme mengikut pendaftaran Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), mengikut nama pemilik kereta atau bagaimana?

Bagaimana kita nak memastikan pelaksanaan itu berkesan? Sebab sekarang bila kamu beri saya hak untuk mendapat 100 liter, saya dapat minyak 30 sen lebih murah. Itu sebenarnya yang berlaku. Jadi bererti, nak guna atau tak guna. Lebih baik guna. Nanti adalah wujud pasaran yang dibina sendiri. Saya harap ini tidak akan berlaku. Tapi penting ada kaedah kawalan yang baik dan mengenal pasti identiti yang layak.

Kemudian ada juga rasionalisasi dari segi bantuan sara hidup yang dulunya dipanggil Bantuan Rakyat 1 Malaysia (BR1M). Sekarang ini diwujudkan sela pendapatan. Bawah RM2,000, kemudian RM2,001 hingga RM 3,000 dan RM3,001 hingga RM4,000. Itu menarik pada saya. Tidak kira di mana mereka dapat bantuan RM500. Tapi, pengenalpastian identiti mesti jelas.

Sebelum ini, kerajaan mendakwa hutang negara terlalu tinggi iaitu RM1 trilion. Tetapi kita nampak peruntukan untuk Belanjawan 2019 bertambah berbanding belanjawan tahun lalu. Apa komen Tan Sri?

DR. NOOR AZLAN: Dalam Laporan Kajian Separuh Penggal Rancangan Malaysia Ke-11 (RMK-11) disebut dan tadi pun disebut. Saya ingat kerajaan sudah memperjelaskan dengan betul (hutang) RM686 bilion itu direkodkan secara rasmi. Bila diambil komitmen dalam konteks jaminan, komitmen untuk membayar di tahun-tahun akan datang, kita tengok keseluruhan dalam RM240 bilion. Bila dicampur keseluruhan baru capai RM1 trilion.

Dari segi ekonomi, saya berasakan eloklah kita hentikan kecelaruan ini dan terima fakta bahawa mengikut penyata perakaunan antarabangsa, hutang kita berada pada purata sebelum ini, 50.8 peratus daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK).

Tetapi kita ada beberapa dimensi yang kita terima. Ada kontingensi. Kalau kita buat jaminan banyak sangat, susah kalau orang yang kita jamin tak bayar. Tetapi kalau anak-anak kita hendak buat pinjaman kita beri sahaja tetapi janganlah terlalu banyak sampai di luar kawalan.

Jadi, untuk Malaysia terus bergerak ke hadapan, saya mengajak semua rakyat Malaysia termasuk kerajaan dan parti politik, marilah kita fokus ke arah memperkukuhkan ekonomi. Perbetulkan kedudukan fiskal dan tidak ada lagi perbalahan dari segi takrifan yang mungkin penting untuk tujuan politik tetapi bagi kami atau saya sebagai ahli ekonomi, kadang-kadang runsing dengan perbalahan ini.

Ahli ekonomi pun kadang-kadang jadi ragu-ragu dan takut untuk menyebutkan beberapa fakta. Biarlah kita jelas dengan perkara ini. Sekarang kita sudah ada kerajaan baharu dan kita semua beri sokongan terbaik kepada kerajaan baharu. Kerajaan baharu juga menjalankan tanggungjawab sebaik-baik mungkin bagi memastikan Malaysia berada di atas landasan kukuh, kemas dan boleh membawa negara lebih cemerlang.

Tun Dr. Mahathir Mohamad menyebut bahawa Malaysia umpama Harimau Asia yang selama ini tidur lena, sekarang bangkit mengaum semula. Apa komen Tan Sri?

DR. NOOR AZLAN: Itu pandangan Dr. Mahathir. Tetapi kalau kita tengok dari segi beberapa ranking antarabangsa seperti baru-baru ini di tangga ke-15 dalam Laporan Menjalankan Perniagaan 2019 Bank Dunia serta dalam konteks daya saing negara antara 22 dan 23. Itu bukan negara yang tidur. Tidak mungkin. Kalau kamu tidur, kamu tidak berada pada kedudukan itu. Jadi bererti kamu sedang berjaya.

Tetapi tidak apa. Mungkin maksud Dr. Mahathir untuk melihat kita lebih rancak untuk menyusun kerangka ekonomi negara kita. Satu isu besar yang saya harap dapat selesaikan nanti ialah jurang pendapatan. Bukan isu kemiskinan sebenarnya di Malaysia tetapi isu ada kumpulan masyarakat yang tidak dapat menyertai pertumbuhan ekonomi sebaik dengan kumpulan satu lagi. Itu isu sebenar. Jangan kita keliru. Rakyat Malaysia tidak miskin. Isu yang membuatkan rakyat berasa tertekan dengan cara hidup hari ini. Keperluan hidup kini pun sudah berbeza.

Kalau dahulu, mana ada empat buah kereta di sebuah rumah tetapi sekarang itu sudah lumrah. Mereka bukan orang kaya, orang biasa. Kita kena faham masalah yang kita hadapi lebih untuk memastikan kualiti hidup bertambah baik. Jadi yang kita harapkan ialah dengan adanya perancangan-perancangan baharu, kemakmuran yang dikongsi bersama dapat benar-benar diwujudkan dan rakyat merasai manfaat.

Hari ini macam konteks harga rumah, saya tidak nampak langkah-langkah khusus yang betul-betul boleh menyelesaikan masalah ini.Ada bantuan, contohnya pinjaman perumahan dipanjangkan daripada 30 tahun kepada 35 tahun. Tetapi harga rumah sama. Jadi bererti adanya beberapa rangka kerja dicadangkan yang mungkin membolehkan orang memiliki rumah tetapi isu pokok yang menyebabkan harga rumah naik di luar kebiasaan, kita belum tangani lagi.

Apakah Belanjawan 2019 ini dilihat mampu menjadi penampan sekiranya krisis ekonomi berlaku?

DR. NOOR AZLAN: Tidak begitu banyak disebut. Saya agak risau juga. Kalau unjuran ekonomi memang betul. Bagi tahun 2019, Bank Dunia dan sebagainya meramalkan pertumbuhan ekonomi akan turun kepada 4.6 peratus untuk Malaysia. Mudah sahaja. Bila ekonomi dunia lembab atau pasaran tidak begitu baik, maka ekonomi dalam negara kena mantap. Kita perlu melihat bagaimana hendak merancakkan ekonomi dalam negara.

Ada teras ketiga tadi tentang mewujudkan budaya keusahawanan yang mana sejak lima tahun lalu kita bercakap tentang perkara itu. Tapi itu agak berjangka panjang. Jadi, kena lihatlah kalau perlu suntikan (belanjawan) seperti yang pernah berlaku beberapa kali di Malaysia bila kita dihentak dengan keadaan ekonomi yang tidak begitu kukuh.

Tetapi dengan defisit yang mencecah 3.7 peratus, apakah kita mempunyai apa yang saya sebut sebagai penampan tadi. Kita harap suasana ekonomi dunia akan lebih baik dan harga komoditi juga meningkat dan pasaran eksport baharu dibuka. Jadi, perlu adanya misi perdagangan lebih hebat, kerancakan ekonomi dalam negara dapat diwujudkan dan sebagainya, saya harap kita dapat melayari fasa getir itu dengan baik.