Presiden PAS jawab fitnah Muhyiddin
Oleh ABDUL HADI AWANG
KONSEP zakat
Saya mulakan jawapan dengan firman Allah Taala:
...وَمَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا (٢) وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ ۚ ...(٣)
(Teks
transkrip dan suntingan dari jawapan Presiden PAS di Live Facebook
Dato’ Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang semalam yang disediakan oleh Pelatih Harakah, ZAID MD ADHAR) -
KONSEP zakat
Saya mulakan jawapan dengan firman Allah Taala:
...وَمَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا (٢) وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ ۚ ...(٣)
“...Sesiapa yang bertakwa
kepada Allah, nescaya Allah akan menunjukkan kepadanya jalan
penyelesaian (2) Dikurniakan rezeki yang tidak terhingga...(3)”
(at-Talaq: 2-3)
Islam adalah ad-Din, ajaran yang
sempurna. Bukan sahaja bercirikan agama, semua perkara yang positif yang
ada dalam agama, ada dalam Islam. Perkara yang negatif yang ada dalam
agama yang lain, ditolak oleh Islam. Semua perkara yang positif yang ada
dalam idealogi dan teori ciptaan manusia ada dalam Islam. Semua
kelemahan-kelemahan dan negatif dalam idealogi ditolak oleh Islam.
Dalam aspek percukaian, Allah S.W.T
bukan sahaja menciptakan manusia. Dalam masa yang sama dikurniakan
rezeki yang sudah mencukupi. Sama ada melibatkan perbelanjaan individu,
keluarga, termasuk melibatkan kerajaan. Dengan hasil bumi yang cukup,
tenaga manusia yang cukup. Sekiranya berlaku kelemahan dan kekurangan,
kepincangan, menunjukkan kesilapan manusia sendiri.
Dalam aspek percukaian, Islam memperkenalkan konsep zakat, cukai yang bersifat ibadat, yang berkonsepkan:
تؤخذ من اغنيائهم، وترَدُّ إلى فقرائهم
“Diambil daripada mereka yang berada, diagihkan kepada mereka yang tidak berada.”
Konsep zakat dalam Islam menetapkan mereka yang punya nisab,
yang punya harta yang mencukupi, lebihan daripada perbelanjaan diri,
keluarga yang sangat perlu. Maka dikenakan zakat yang bersifat cukai
secara ibadat.
Salah satu sumber daripada negara Islam
di zaman awal. Apabila negara Islam sudah meluas melibatkan menjadi
kuasa besar dunia, sehingga menguasai tiga benua besar dalam dunia,
Benua Asia, Benua Afrika dan sebahagian Eropah.
Islam boleh mentadbir negara, dengan
memperkenalkan cukai kepada orang yang bukan Islam dan juga kepada orang
Islam dalam keadaan darurat. Di sana ada cukai darurat, bila negara
menghadapi ketegangan ekonomi. Maka dikenakan cukai darurat.
Kepada saya GST yang melibatkan
sebahagian besar rakyat tanpa mengira pendapatan mereka adalah cukai
darurat. Adakah kita berada dalam keadaan darurat? Ekonomi kita darurat?
Perlu dikaji.
Kita melihat bahawa apabila kerajaan berkonsepkan perdagangan, kerajaan berniaga. Start tahun 80-an, kononnya untuk mendapat hasil yang banyak, melibatkan diri dalam kegiatan ekonomi, berlumba dengan rakyat.
Sepatutnya mungkin duit makin banyak.
Apa yang berlaku ialah ketirisan. Ketirisan daripada sumber negara, bila
kerajaan dan konco-konconya, kroni-kroninya diberi peluang oleh
kalangan tertentu yang tidak boleh membebaskan aspek kepentingan
peribadi yang tidak dikawal lagi. Menyebabkan kekayaan negara dikumpul
oleh kalangan hartawan yang tertentu sahaja, tidak banyak turun kepada
rakyat.
Bahkan pendapat kerajaan juga berkurangan. Di sana banyak billionaire-billionaire, billionaire, trillionaire dalam negara kita. Tetapi kerajaan tak cukup. Ini menandakan satu pendekatan yang salah.
Apa yang penting ialah kerajaan mesti
mengurus hasil tanpa cukai, hasil-hasil bumi dalam negara kita. Kemudian
pergi kepada hasil cukai ibadat, zakat, dan cukai-cukai yang lain
dengan konsep dikenakan kepada mereka yang berada tidak menyusahkan
rakyat.
GST mungkin darurat. Yang pertama
kerajaan tak cukup duit. Yang kedua ialah darurat kerana mengejar mereka
yang tak bayar cukai. Ini pendekatan GST.
Pendekatan itu boleh ditangani dengan
penyelesaian lain. PAS ingin memperkenalkan konsep Islam yang dilupakan.
Kerana dunia hari ini hanyalah mengenali konsep ekonomi Timur, Komunis
dan Sosialis, Barat Liberal Kapitalisma. Kita menyaksikan bagaimana
negara yang besar menghadapi kemelesetan ekonomi, mengalami masalah
pengangguran. Menghadapi pengagihan tidak adil dalam sumber negara.
Menghadapi kebocoran yang dilakukan oleh kerajaan yang menang melalui
pilihan raya.
Kerana belanja banyak guna untuk pilihan
raya, bukan untuk menyelesaikan masalah rakyat. Ini berlaku di Amerika,
berlaku di negara Eropah yang sedang menghadapi masalah ekonomi.
Komunis hancur, kita lihat kehancurannya di abad yang lalu.
Oleh kerana itu telah tiba masanya kita
kembali kepada Islam yang merangkumi naluri yang ada dalam diri manusia,
bukan sahaja kepentingan individu, termasuk kepentingan masyarakat.
Bukan sahaja menegakkan negara kebajikan, termasuk negara berkebajikan
yang berkonsepkan kebajikan yang lebih luas. Bukan sahaja dalam aspek
wawasan dunia, termasuk wawasan dunia sehingga hari akhirat.
Mengemukakan penyelesaian
Masalah ekonomi yang dihadapi oleh
negara, sama ada kerajaan atau rakyat adalah peninggalan daripada
pemimpin-pemimpin yang duduk dalam Pakatan Harapan hari ini. Yang
memerintah negara sejak tahun 80-an. Merekalah yang mewujudkan masalah.
Bahkan kepada saya Umno yang memikul
masalah ini masalah dibuat oleh mereka ini dulu. Dengan sebab itu PAS
memperkenalkan konsep ta’awun, bertolong-menolong dalam perkara baik dan tak tolong-menolong dalam perkara kemungkaran.
PAS mengemukakan penyelesaian kepada
kerajaan. Bukan kita tamak kuasa, bahkan kita terbuka sekiranya kerajaan
menerima pandangan-pandangan kita. Kalau kita jadi kerajaan, kita boleh
praktikkan. Kalau kita tak jadi kerajaan, kita menjadi penasihat kepada
kerajaan supaya membuat pembetulan daripada kesilapan-kesilapan yang
dilakukan oleh pemimpin yang ada dalam Pakatan Harapan pada hari ini.
Selesai secara berasingan
GST alat penyelesaian sementara waktu.
Telah menangani mereka yang melarikan diri daripada cukai yang banyak
wujud dalam masyarakat. Tetapi malangnya, tidak boleh menghalang
berlakunya inflasi, kenaikan harga barangan yang tidak terkawal, dia
menyusahkan kehidupan rakyat.
Dengan sebab itu kerajaan perlu
menyelesaikan secara berasingan. Penekanan untuk mengejar mereka yang
tak bayar cukai ini bukan melalui pendekatan GST. Boleh melalui
pendekatan-pendekatan yang lain, tindakan yang lebih berkesan.
Dalam Islam tindakan yang ada dosa dan
pahala. Dosa dan pahala ini tak ada dalam ekonomi Barat. Kalau mereka
faham dosa dan pahala ini, mereka tak larikan cukai, mereka tunaikan
tanggungjawab.
... di sana tanggungjawab masyarakat,
dilaksanakan oleh mereka yang berada, bukan sahaja oleh kerajaan. Ini
mengurangkan kos kerajaan. Kita menyaksikan bagaimana di zaman orang
kuat berpegang dengan agama, nak buat masjid, orang berlumba-lumba untuk
sumbangan derma, untuk buat masjid.
Bahkan mewakafkan bangunan, mewakafkan
tanah adalah semua untuk kebajikan masyarakat. Ini mengurangkan kos
kerajaan. Tetapi bila kerajaan mengambil alih dalam kegiatan rakyat,
semua dibelanjakan oleh kerajaan. Maka penglibatan rakyat dalam
kebajikan dikurang, dan tidak lagi. Ini menyebabkan kerajaan menanggung
kos.
Mungkin GST untuk mengejar mereka yang
tak bayar cukai. Tetapi bukan dengan cara GST. Ada cara lain, kita ada
pendekatan kita. Dalam masa yang sama, GST tidak boleh menghalang
daripada berlakunya inflasi. Bila ada barangan yang dicukaikan
melibatkan pendapat hak rakyat, sama ada secara langsung ataupun tidak
langsung.
Walaupun kerajaan dikatakan membebaskan GST daripada beberapa kalangan. Tetapi berkait dengan transport,
berkait dengan kemudahan asas yang berkait untuk hasil itu, kena GST
juga. Ini menyebabkan peniaga-peniaga terpaksa menaikkan harga,
menaikkan harga untuk ganti daripada bayaran GST ini. Maka tak boleh nak
halang berlakunya inflasi.
Dalam hal ini, kita ada penyelesaian
kita sendiri, yang lain daripada GST. Quran pernah menunjukkan bagaimana
pemerintahan Islam yang adil zaman Zulkarnain, bila penduduk negeri nak
bayar cukai kepada Zulkarnain kerana pertahanan daerahnya oleh kaum Yakjuj wa Makjuj. Zulkarnain menjawab, pendapatan yang ada pada saya sudah cukup, tak perlu ambil cukai.
Ini satu pendekatan yang ditunjuk oleh
al-Quranul Karim. Di sana ada penyelesaian lain. Begitulah Nabi Sulaiman
A.S yang pernah memerintah dunia, tidak membebankan rakyat kerana dapat
mengurus hasil negara dengan baik. Sama ada hasil yang tidak cukai dan
termasuklah zakat, dan cukai yang diambil daripada mereka yang berada.
Tiada ulasan
Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.