Elemen asas media sosial
Oleh
1. Kualiti produk.
Sebelum memulakan apa jua perniagaan dan apa jua bentuk pemasaran, pastikan dahulu produk yang anda akan jual berkualiti tinggi.
2. Pengalaman pengguna.
Bagi
memastikan pelanggan anda mempunyai pengalaman yang manis ketika
berurusan dengan syarikat anda, bina struktur proses bagi setiap
jabatan yang ada dalam syarikat. Tanpa proses yang mudah difahami dan
efektif, pengguna pasti akan menghadapi masalah.
3. Buah mulut.
Ia
merupakan strategi pemasaran yang sangat efektif. Dengan pengalaman
pengguna tadi, jenama anda akan menjadi buat mulut orang. Baik atau
buruk, hanya dua sahaja pilihan yang akan terjadi. Di sini pemasaran
melalui mulut ke mulut akan bermula, dan biasanya berita buruk akan
tersebar dengan lebih cepat berbanding berita baik.
4. Tawaran nilai.
Manfaat
yang bakal pengguna akan terima. Hampir kesemua pengguna akan berfikir
dan membuat ‘kerja rumah’ terlebih dahulu sebelum membuat pembelian.
Persoalan yang paling penting yang bakal mereka tanya pada diri mereka
sendiri ialah; “Adakah dengan membeli produk ini ia boleh membantu aku
dalam kehidupan harian?”
5. Harga.
Tiada
siapa yang suka membeli produk pada harga yang mahal. Untuk mendapatkan
pelanggan yang berkualiti dengan lebih cepat, harga anda seharusnya
bersesuaian dengan apa yang pasaran mahukan.
6. Kebiasaan pengguna.
Faktor
yang bakal menentukan jenama anda akan bertahan lama ataupun tidak
ialah bagaimana produk anda menjadi sebahagian daripada kehidupan
seharian pengguna. Sekiranya tidak, syarikat anda pasti akan menjadi
kenangan pahit nanti.
7. Sasaran pasaran.
Siapa
pelanggan anda sebenarnya? Tidak semua mampu menjawab soalan mudah ini.
Ramai yang mengatakan yang semua orang adalah sasaran pasaran yang
berpotensi menjadi pelanggan mereka. Ini tidak benar.
8. Penjenamaan.
Terdapat
dua jenis penjenamaan yang anda perlu lakukan - penjenamaan diri dan
juga penjenamaan syarikat anda. Apakah itu penjenamaan? Ia mesej yang
anda sampaikan kepada para pengguna di luar sana tentang siapakah anda
(atau syarikat anda) dan mengapa mereka perlu membeli dengan anda dan
bukannya daripada orang lain.
9. Mesej. Ini perlu spesifik.
Penjenamaan anda tidak akan berhasil sekiranya orang ramai tidak
memahami mesej yang anda cuba sampaikan. Mereka tidak akan faham
bagaimana anda boleh membantu mereka. Anda berada di dalam industri yang
mana satu, apakah yang anda perjuangkan selama ini dan apakah masalah
yang wujud yang cuba anda selesaikan?
10. Logo dan elemen-elemen grafik.
Kalau
manusia, kita akan kenal daripada raut wajah dan gaya penampilannya,
tetapi kalau jenama ia hanya boleh dikenali dan diingati melalui logo
dan elemen-elemen grafiknya. Apakah yang dimaksudkan dengan elemen
grafik? Ia merujuk kepada warna, objek yang digunakan, jenis font dan
sebagainya.
11. Gambar.
Pengguna
akan lebih tertarik untuk memberikan komen dan menekan butang Like pada
media sosial anda sekiranya gambar-gambar yang digunakan adalah
daripada anda sendiri dan bukannya daripada stok gambar di internet.
12. Video.
Algoritma media-media sosial amat menggemari kandungan video, berbanding gambar dan reka bentuk grafik.
13. Hashtag.
Ia amat berguna di Instagram dan Twitter. Ia juga berguna di LinkedIn, tetapi tidak sangat di Facebook.
14. Lokasi.
Ini sangat penting sekiranya anda aktif di Instagram. Ia membuatkan gambar anda mudah dijumpai.
15. Memuat naik kandungan di media sosial.
Jangan
terlalu menjual, tetapi kita masih perlu menjual. Jadi gunakan kaedah
80/20 iaitu lebihkan memuat naik kandungan yang berbentuk pengetahuan,
pendapat, trend, statistik, bagaimana untuk melakukan sesuatu yang
berkaitan dengan industri anda. Yang lagi 20 peratus pula, muat naik
yang berkaitan promosi, diskaun dan jualan.
16. Interaksi.
Kukuhkan
hubungan anda dengan para pengikut melalui interaksi yang aktif.
Apabila anda dan pengikut anda lebih rapat antara satu sama lain, ini
akan lebih memudahkan mereka percaya kepada dan seterusnya membuatkan
mereka membeli.
17. Iklan berbayar.
Apabila
kita bercakap sahaja tentang media sosial, kita tidak dapat lari
daripada membayar untuk iklan sekiranya mahu mendapatkan capaian yang
lebih besar.
Tiada ulasan
Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.