https://critoxium.com/shop/

Terkini

Langkah Perlu Diambil Oleh Menteri Bila Berdepan Dengan Media

Oleh Mohd Arif Juhani

Disebabkan masih ramai menteri yang dikatakan belum cekap berdepan dengan soalan dari media sama ada dalam sidang media atau wawancara tertutup.

Maka izinkanlah saya berkongsi beberapa cadangan yang munasabah yang saya terjemah dari sebuah artikel antarabangsa. 
 

1. Kenali media yang ingin mewawancara. Jika mereka dari media arus perdana yang kiblatnya masih Umno, maka minta mereka berikan dahulu soalan untuk anda teliti.

Tak perlu mengada-ngada nak tunjuk mesra media. Sebab mengada-ngadalah, maka mereka pun berani twist kenyataan anda.

2. Jangan gatal-gatal nak berseloroh. Buat jenaka yang menikam semula diri anda. Walaupun niat anda untuk redakan ketegangan, tetapi media akan ambil kenyataan itu sebagai bahan berita. Dalam berita nanti, mereka akan tulis kenyataan anda tanpa menyatakan "katanya secara berseloroh."

3. Dalam sidang media, kalau ada soalan yang berisiko membunuh, berikan jawapan "saya akan dapatkan maklumat dari pegawai. Tetapi buat masa sekarang saya tidak mahu respon."

4. Kalau media yang datang interview adalah media dari parti anda atau cenderung dengan parti anda, pastikan hasil interview nanti dibincang bersama-sama dengan anda. Semak kenyataan mana yang perlu dikeluarkan dan yang mana tidak.

5. Jangan adakan sidang media dan wawancara. Maka anda meringankan beban penyokong yang perlu berhempas pulas membela anda. Tetapi ini pun belum tentu selesaikan masalah. Maka berlatihlah kaedah berhadapan dengan media.

Tiada ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.