Menjalang Agama Dan bangsa Demi Survival Politik
Politik secara ringannya boleh dianggap sebagai ruang
untuk memperoleh kuasa, bagi melaksanakan sesuatu aspirasi yang dibawa
oleh sebuah entiti kepada komuniti sasar.
Namun politik bukan harus saja terlihat dari lensa kepartian semata, malah ianya melibatkan proses pengurusan dan pemerintahan.
Sudah tentu politik itu ada keterkaitan hubungan antara
pemerintah dan rakyatnya. Segala unsur-unsur kepolitikan itu akan
bersangkutan dengan polisi dan dasar yang memberi makna kepada rakyat
dan negara.
Menurut Chancellor Bismark politik bukanlah ilmu tetapi
seni. Seni ini adalah bagaimana sesebuah kerajaan itu mentadbir sejajar
dengan isi bernegara negara tersebut.
Kini seni politik mula bertukar warna. Dari sesuatu yang
harmoni ke arah yang sedikit menggugat. Kerencaman pandangan politik
sudah tentu tak dapat untuk dielak bertambah lagi dalam dunia langit
terbuka dan segalanya terletak dihujung jari.
Peranan politik khususnya yang membawa naratif agama dan
bangsa bukan sesuatu yang asing bagi semua negara. Cuma mutakhir ini
akibat ruang keterdesakan yang semakin menekan, pembawaan politik
sebahagian dari sistem mula melakukan penjalangan
terhadap agama dan bangsa.
Yang mereka laung dahulu hidup melayu, akhirnya yang
melakukan aktiviti tidak bermoral seperti korupsi adalah dari kalangan
mereka yang melaungkan kalimat bangsa itu sendiri. Mereka berselindung
dibalik bayang sorakan bangsa walhal mereka sendiri
menjarah harta milik bangsa mereka.
Penjalangan ini berterusan hingga mereka cuba melebarkan
racun perkauman kerana kegusaran nikmat mereka dalam berpolitik itu
semakin hari semakin terhakis. Matlamat mereka kini hanya cuba membakar
semangat perkauman tanpa mengambil kira kesannya.
Agama yang dipolitikkan bukanlah sesuatu yang asing.
Namun bagaimana ianya ditunggang itu adalah sesuatu yang perlu
diperhatikan. Demi untuk membenarkan perlakuan kita yang terbukti salah
lalu agama dijalangi dalam memenuhi syahwat politik sesetengah
pihak.
Hingga sampai ke suatu kemuncak seperti kita ini yang
mengatur agama ini sesuka hati kita. Pada orang lain nas agama itu
sesuatu yang munafik, tetapi kepada jajaran politik kita seburuk mana
pun, tetap ada dalil agama yang menyokongnya.
Lihat saja produk insan yang lahir dari rahim politik
bangsa dan agama yang dinodai pengertian asalnya? Jawapannya akan muncul
suara-suara mereka yang ekstrim dalam berpandangan.
Tidak ikut pandangan aku tentang bangsa, kau bukan dari
bangsaku. Dan jika kau tidak mengikut pandangan aku tentang agama, maka
munafiklah kau, kafirlah jemaah kamu. Manifestinya nanti bukanlah
mustahil untuk pertumpahan darah itu berlaku.
Oleh yang demikian apakah demi survival politik individu
mahupun kelompok lalu kita menggadai apa yang diangkat oleh agama iaitu
keadilan dan kedamaian. Itu juga matlamat kita dalam berpolitik.
Konklusinya budaya menjadikan agama dan bangsa dalam
neraca politik sempit adalah suatu survival politik yang tidak
bertanggungjawab. Bimbang cara politik seperti akan menjadikan negara
ini bisa menjadi kacau-bilau demi mengisi matlamat peribadi
pimpinan tertentu.
Kegagalan menggarap politik pendidikan yang bermatlamat
melahirkan rakyat yang kritis dan mandiri, bagi penulis adalah suatu
kegagalan yang besar jika hanya berpaksikan politik pergeseran dan
sengketa demi keberlangsungan politik mereka yang
tak layak dipilih sebagai pemerintah.
Muhammad Syafiq Azmi
Pengerusi NGO Aspirasi Rakyat Marhaen (ARM)
Mantan Ketua Pemuda Amanah Melaka
Tiada ulasan
Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.