https://critoxium.com/shop/

Terkini

Politik lagak ngeri September


Oleh Faisal Tehrani 

Ada satu profesyen kecil dalam dunia perfileman yang kurang dikenali orang. Pelakon untuk kerja stunt. Istilah bahasa Melayunya lagak ngeri. Bayaran untuk pelagak ngeri ini biasa ciput-ciputan. Mereka kadang perlu menghias diri seperti pelakon atau bintang utama dan melakukan pelbagai lakonan lagak ngeri, antara lain terjun dari tingkat atas bangunan, disepak terajang, masuk ke dalam api, dan juga beberapa aksi liar nakal seibarat kadang aksi gatal (yang tidak termasuk dalam kontrak mereka).

Oleh sebab ia lagak ngeri, ia mengenai lagak atau pura-pura. Kata ngeri menyokong kata lagak itu, kerana aksi yang mereka lakukan mengakibatkan seram sejuk, senak perut, dan keterlopongan mulut mereka menyaksikan.

Selalunya aksi lagak ngeri itu terjadi hanya seketika, dalam satu dua detik serta sekadar menambah suspen dan “wow” atau “uh ah” untuk kita sebagai audien. Ia tidak pernah bahagian teras dalam filem. Selalunya, jika aksi lagak ngeri itu dicabut dan digunting, ia tidak menjejaskan pun apa-apa.

Ada lagak ngeri yang memang diperlukan dalam filem. Ini kerana genre filem itu filem aksi. Maka kerja untuk membuat khalayak terpesona begitu mesti ada. Ia rencah dan resepi.

Kadang, lagak ngeri ini diperlukan kerana pelakonnya sudah tua. Tetapi rasa “wow” mesti disuntik agar penonton terasa teruja. Seorang pelakon tua dan sudah berusia kadang-kala memerlukan aksi atau lagak ngeri ini. Mereka perlu terlihat boleh melipat dan melompat, mengkuda dan menerjang, atau berguling dan jatuh bertimpaan di dalam skrin. Aksi atau lakonan mereka akan terasa berperisa.

Dalam politik, lagak ngeri ini kadang-kala ada. Macam itulah perasaan kita rakyat, sambil – makan tempeyek atau kuih bulan atau muruku – menonton politik lagak ngeri. Kita memang seram sejuk melihat PAS meninggalkan wasiat Tuan Guru Nik Aziz lantas memilih untuk menjadi tukang pacak bendera Barisan Nasional di Sabah. Kita lagi rasa pergolakan dalam perut dan usus bila memikirkan ada politikus yang melanggar mandat rakyat untuk agenda sendiri di Sheraton. Kita jadi terjerit-jerit melihat usaha meraih politikus untuk menubuhkan kerajaan di Teluk Likas. Itu ngeri sekali. Lagak ngeri itu dikilas dengan lagak ngeri lain iaitu pembubaran Dewan Undangan Negeri.

Lagak ngeri yang lebih lain dan khas ialah apabila semua cahaya jatuh tertumpah ke atas bintang anak muda yang kacak bergaya lagi muda mudi. Ini menyebabkan pelakon tua serasa ketagih disorot cahaya. Tambah pula bila hero-hero lain muncul berjulangan. Ada yang malah datang dari pekan yang tidak berapa sempurna.

Babak lagak ngeri pertama ia dinamai 16 September. Punya heboh punya gebang, lagak itu mengerikan semua. Kita masih ingat beruh ah berah uh waktu ia dihebahkan. Sembang punya sembang, ia kekal sebagai kacang parang. Untuk lagak ngeri kedua, ia dinamai 23 September. Ini mungkin sahaja lagak belacan.

Permainan politik lagak ngeri ini memerlukan angka dan nombor. Yang sini ada banyak itu, lompat. Yang sana ada banyak ini, lompat. Dalam keadaan angka dan nombor itu pula ada beban kotor seperti dakwaan korupsi, khianat anak yatim, penipuan bilion ringgit dan sogok berapa; kita menjadi bertambah ngeri. Adakah angka celaka sekian-sekian yang korup lagi kurap ini akan dibawa melagak sama? Atau ini memang betul-betul lagak. Justeru ia olok-olok dan gebang kosong yang sifatnya berani mati?

Lagak ngeri bebal bodoh begini mengakibatkan anak muda mual, muak, jemu, bosan, tak kuasa, melantak kalianlah dan memilih untuk menentukan hidup sendiri. Manalah tahu untung sabut timbul.

Kita harus ingat, kematian di set penggambaran dan politik sering berlaku. Semua berlaku kerana lagak ngeri. Kita melihat ada yang pernah membuat lagak ngeri dengan mengasaskan parti serpih dengan nombor besar: 46. Ia lagak ngeri yang kejap sedap kita lihat, tetapi sekejapan terbengkalai. Ada lagak ngeri yang menjadi. Ada seorang aktor tua, dia berani melanggar semua untuk melagak ngeri. Umpanannya berjaya. Pilihannya itu raya. Dalam pementasan itu, dia terpilih sebagai bintang dan Protagonis Utama (PU), dia menguasai teater atau skrin.

Lagak ngeri aktor tua ini berjaya kerana si pelakon tua tahu yang lagak ngeri itu satu perbuatan fizikal luar biasa dan mengagumkan. Maka ia memerlukan kemahiran khas. Jika bijak ia tidak mesti dilakukan sendiri pun. Memadai lagak artistik itu menggunakan kesan-kesan khas tertentu sahaja. Yakni kesan-kesan khas imej janaan komputer. Lagak ngeri begini adalah dijana dengan penggunaan model. Kita melihatnya dengan segera lantas menelan percaya kerana ia kelihatan seakan-akan benar kerana ia benar.

Ada pula lagak ngeri itu ialah penipuan perspektif dengan kesan dalaman kamera yang lain, makanya terlihat pelakon itu melompat keluar dari kereta atau berjuntaian di hujung tali yang terentang dari bangunan pencakar langit, menara Tabung Haji (katakan). Akan tetapi, sebab terbiasa melihat filem aksi, kita cepat tahu itu hanya lagak ngeri, itu hanya penipuan perspektif. Lagak ngeri begini membosankan. Penipuan. Penipu.

Ada kali lagak ngeri tidak akan berhasil. Lagak ngeri hanya mengakibatkan kematian si pelagak ngeri. Mungkin dia tidak berdoa sebelum melangkah keluar untuk beraksi. Dia perlu melompat di atas bumbung treler, tetapi malang dia terjatuh di hadapan treler dan digilis. Begitu sahaja ia berpenghujung dengan tragis.

Yang kita saksikan kali ini ialah politik lagak ngeri ala Meridien. Apakah maksud Meridian? Dalam ilmu alam, ia adalah garisan longitud. Tetapi sebetulnya tidak ada garisan itu terentang di atas muka bumi. Cikgu geografi akan menegaskan meridien ialah garis khayalan (ulangan: khayalan) yang dilukis di bumi merentang dari Kutub Selatan ke Kutub Utara.

Meridian ini berasal dari bahasa Latin yakni meridies. Ia bererti tengahari – di mana cahaya matahari memanah dan melalui tepat di atas kepala kita. Selalunya jika kita mendongak di saat ini, kita tidak akan nampak apa. Ini kerana kita ditumpu cahaya. Dalam bahasa Arab, cahaya itu nur, pantas menyuluhkan. Bila ia jadi kata jamak, ia jadi anuar. Sebab kerana banyak cahaya, maka ia tidak lagi menyuluh, tetapi menyilau. Makanya kita jadi tidak nampak dan malah sakit penglihatan dan mata.

Pelagak ngeri yang melompat di atas garis khayalan seraya melintas cahaya yang banyak ini mungkin berpengakhiran tragis, dilindas tayar treler.

Kita tahu ia filem aksi. Ia bukan arahan dan gubahan Christopher Nolan. Ia filem politik gred B. Tidak ada maju mundur 10 minit seperti dalam Tenet. Hasil yang ada pada sandiwara Meridian ini ialah ketercengangan. Pelagak ngeri mungkin mati. Tetapi selalu dalam filem gred B begini, hal kematian di dalam sandiwara itu tidak akan diberitakan. Di atas skrin ia tidak dipaparkan. Pelagak ngeri itu mati di set dan hidup berlalu serta maju setelah itu. Kita penonton tak pernah tahu. Malah tidak pernah peduli.

Itulah nasib pelagak ngeri. Di dalam dunia perfileman, mahupun di dalam dunia wayang yang lain, iaitu politik. Macam itulah perasaan kita audien, seraya – makan tempeyek atau kuih bulan atau muruku – menonton politik lagak ngeri di bulan September.

Tiada ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.