Dari sudut politik, adakah pengunduran Osman itu suatu kerelaan atau terpaksa? Mungkin juga dalam keadaan dipaksa rela berbuat demikian. Pada pandangan penulis, keadaan ini memberi gambaran bahawa politik negeri mahu pun nasional di bawah kerajaan Pakatan Harapan (PH) masih tidak stabil walaupun sudah hampir setahun mengambil alih kuasa daripada Barisan Nasional (BN). Justeru, ketidakstabilan itu boleh menimbulkan pelbagai kesan termasuklah ada desakan kepada mana-mana Menteri Besar untuk meletakkan jawatan. Jika sebelum ini pernah timbul isu penggantian Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu sebagai Menteri Besar Perak. Kebetulan pula kedua-duanya daripada Bersatu.
Sebenarnya kedudukan Bersatu itu sendiri tidak kukuh dalam kerajaan PH. Di DUN Johor, daripada 56 kerusi, PH memiliki 36 kerusi, PAS (1) dan BN (19). Dalam PH itu sendiri, pecahan kerusi DUN, DAP (13), Amanah (9), Bersatu (8) dan PKR (5). Jumlah kerusi yang dimiliki oleh Bersatu yang wakil rakyatnya dilantik sebagai Menteri Besar lebih kecil berbanding DAP dan Amanah. Justeru, hal ini bukan jaminan untuk Menteri Besar itu kekal berkuasa hingga tamat penggal DUN Johor itu sendiri.

Dalam isu peletakan jawatan berkenaan, ada pihak yang menyeru agar pemimpin lebih senior dan berpengalaman menerajui kerajaan Johor. Bagi pemimpin UMNO, mereka menyarankan agar Tan Sri Muhyiddin Yassin kembali ke Johor. Namun, Muhyiddin memaklumkan beliau sudah terlalu tua untuk menerajui kerajaan Johor. Sebenarnya dalam kalangan pemimpin PH sendiri sama ada dari Bersatu atau mana-mana parti pun boleh dilantik sebagai Menteri Besar. Isu ini bukanlah terlalu rumit, cuma ada pihak yang cuba bermain sentimen dengan mengheret istana dalam kemelut ini.

Seterusnya tentang isu campur tangan istana. Sebelum peletakan jawatan itu berlaku, ada ura-ura yang mengatakan terdapat desakan istana agar Osman melepaskan jawatannya. Jika benar pun ada desakan seperti itu, maka pihak istana mesti memberi alasan yang kukuh dan rasional mengapa Menter Besar itu perlu meletakkan jawatan. Namun, hingga kini tiada sebarang pun ulasan dari istana berhubung perkara tersebut.

Cuma yang banyak timbul mutakhir ini adalah perdebatan tentang kuasa Raja atau Sultan dalam melantik Menteri Besar. Pelantikan Menteri Besar adalah atas cadangan parti politik yang mendapat sokongan majoriti di DUN kepada Raja atau Sultan sebelum istana menerima atau menolak nama yang dicalonkan itu. Ini suatu ketetapan dalam mana-mana perlembagaan negeri dan begitu juga dalam Perlembagaan Persekutuan .

Dalam konteks ini hubungan antara istana dengan politik perlu mesra dan memahami antara satu sama lain. Hal ini kerana ada pihak yang berpendapat jika istana menolak cadangan nama Menteri Besar daripada parti politik sebagai tidak demokratik. Jika ini benar-benar berlaku, maka kemelut ini tiada kesudahannya. Amat mustahil sekali jika istana ada cadangan sendiri siapa wakil rakyat yang boleh dilantik sebagai Menteri Besar. Andai perkara ini berlaku, pada pandangan penulis tindakan seperti ini pasti mengundang ketidakstabilan dari segi politik dan pentadbiran. Ini memberi gambaran campur tangan secara optimum istana dalam hal ehwal politik.

Jadi, dalam keadaan sebegini maka pentingnya hubungan baik antara istana dengan parti politik agar wujud persefahaman dan toleransi. Dengan kata lain, parti politik dan Menteri Besar yang dilantik serta exco boleh menjadi penasihat yang baik dan bijak kepada istana dalam hal ehwal politik dan pentadbiran. Dari sudut lain, parti politik juga perlu memahami aspirasi istana. Atas sebab itu, perlu ada komunikasi yang berkesan antara kedua-dua pihak dalam sebarang perkara atau urusan. Jadi, tiada masalah jika kerajaan atau parti politik berunding dengan pihak istana tentang siapa yang bakal dilantik sebagai Menteri Besar. Hal ini boleh menjernihkan keadaan dan mewujudkan hubungan baik antara kedua-dua pihak.

Oleh itu, pengisian jawatan Menteri Besar Johor itu perlu disegerakan dengan mengambil kira perlu ada ketua kerajaan dalam menerajui pentadbiran negeri. Tanpa Menteri Besar, amat sukar kerajaan dapat beroperasi dengan lancar. Terutama dari segi pelaksanaan pelbagai dasar yang telah pun diumumkan atau sedang berjalan seperti sebelum ini. Hanya melalui konsensus, pengisian jawatan Menteri Besar yang menepati cita rasa dan kehendak antara pihak istana dan parti politik boleh dilakukan. Apabila Menteri Besar mendapat sokongan istana dan parti politik secara holistik, maka kepimpinan baharu itu nanti mampu membentuk kestabilan politik dan pentadbiran negeri Johor.
  • Dr. Malike Brahim
Perunding Kanan Global Political Analyst and Academic Consultant (GoPAC)