https://critoxium.com/shop/

Terkini

Jangan sampai disengat dua kali

  Oleh Nazura Ngah

 Kerjasama UMNO-PAS

“KAMI sudah masuk BN (Barisan Nasional), rapat dengan UMNO tetapi UMNO tendang kami. Semasa UMNO cemas dalam 13 Mei (1969), dia (UMNO) cari PAS. Bila gemuk sikit, dia gigit betis PAS.

“Kalau nak berunding dengan UMNO, saya tak setuju, terang-terang saya tak setuju, kalau nak berunding dengan individu UMNO, tak apa.”

Ini penegasan bekas Mursyidul Am PAS, Allahyarham Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat ketika diwawancara media lebih sedekad lalu, yang boleh ditonton di Youtube.

Menerusi klip video yang ditonton lebih 30,000 kali sejak ia diterbitkan pada 15 Jun 2008, bekas Menteri Besar Kelantan itu turut mengingatkan kepemimpinan dan ahli PAS, supaya mengambil pengajaran daripada sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: ”Tidak harus orang yang beriman itu disengat dua kali dari satu lubang.”

Bersandarkan pendirian itu, tidak mustahil wujud keresahan dan kebimbangan dalam kalangan akar umbi PAS, terhadap keikhlasan seteru politiknya dalam menjayakan penyatuan ummah pada kali ini.

Ia diakui Pengarah Pusat Penyelidikan PAS, Prof Dr Zainal Abidin Kidam bahawa rasa sangsi itu mustahil dapat dielakkan, malah tidak mudah untuk ahli dan penyokong PAS melupakan apa yang pemimpin UMNO lakukan terhadap parti itu.

Bagi mengikis rasa sangsi, bukan PAS sebagai pihak yang perlu membuktikannya, sebaliknya kepemimpinan UMNO yang perlu mengambil tanggungjawab dalam menyatakan keikhlasan, demi menjayakan penyatuan berkenaan.

Keresahan akar umbi itu diakui masih berbaki menjelang pemasyhuran piagam penyatuan dua parti Melayu Islam, yang bakal dimeterai pada Himpunan Penyatuan Ummah (HPU) di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di ibu negara, Sabtu ini.

Bagi menyempurnakan penyatuan itu, ia dibincangkan menerusi jawatankuasa perunding terdiri daripada jawatankuasa induk membabitkan penyertaan 11 pemimpin bagi setiap parti dan jawatankuasa teknikal masing-masing diwakili lima pemimpin.

Agenda penyatuan ummah pada 14 September ini bakal mengulangi sejarah lebih empat dekad lalu yang dicetuskan Perdana Menteri kedua, Allahyarham Tun Abdul Razak Hussein yang ketika itu mahu melihat umat Melayu-Islam bersatu dan syiar Islam ditegakkan dalam pemerintahan negara.

Permuafakatan antara UMNO dan PAS, dua parti berpengaruh dalam kalangan orang Melayu ketika itu adalah bagi menghadapi kempen PRU-4 pada 1974 dan bertanding atas tiket BN dengan menggunakan lambang dacing.

“Apabila kita mahu laksana Islam lebih jauh, pergeseran berlaku. Hasilnya PAS ditendang keluar dari BN,” menurut Presiden PAS, Datuk Seri Hadi Awang seperti dilaporkan media baru-baru ini, bagi menjelaskan tindakan BN pada 1978.

Umum mengetahui, meskipun BN memenangi 79 kerusi Parlimen pada PRU-14, pakatan itu yang kini dianggotai UMNO, MCA dan MIC hanya menguasai 40 kerusi selepas wakil rakyatnya keluar parti dan menyertai parti komponen Pakatan Harapan (PH) atau kekal Bebas.

PAS pula memenangi 18 daripada 158 kerusi Parlimen yang ditandinginya menerusi kerjasama dengan blok ketiga, Gagasan Sejahtera (GAGASAN).

Berasaskan pendekatan politik identiti, UMNO dan PAS mendakwa kerjasama yang bakal terjalin itu membolehkan mereka menguasai sekurang-kurangnya 125 kerusi Parlimen pada PRU-15.

Jumlah itu tidak termasuk 12 kerusi Parlimen yang boleh dikuasai dengan margin di bawah 1,000 undi.

Menguar-uarkan kemampuan menguasai sekurang-kurangnya 125 kerusi Parlimen ketika tempoh pentadbiran Pakatan Harapan (PH) belum melepasi dua tahun, diakui satu strategi walaupun ia sekadar mendabik dada.

Untuk rekod, pada PRU-14, UMNO tewas di lima kerusi Parlimen dengan majoriti bawah 1,000 undi termasuk tewas kepada calon PAS di Parlimen Jerai dengan majoriti 539 undi. Kerusi lain membabitkan Lumut, Sungai Besar, Kuala Pilah dan Papar, manakala di Tampin, UMNO tewas kepada calon PKR atau secara khususnya calon Parti Amanah Negara (AMANAH) dengan majoriti 1,002 undi.

UMNO mengekalkan penguasaan di lapan kerusi Parlimen dengan majoriti bawah 1,000 undi. Ia membabitkan kerusi Jasin, Pontian, Tasek Gelugor, Kuala Kangsar, Bagan Serai, Kimanis, Libaran dan Sipitang. Bagaimanapun lima wakil rakyatnya keluar parti untuk menyertai Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) dan Bebas.

Suka atau tidak, penyatuan UMNO-PAS sudah tentu akan mengubah landskap politik di Malaysia apatah lagi pada PRU-15. Namun, pimpinan PH melihat kerjasama dalam mengukuhkan kekuatan akar umbi UMNO dan PAS bagi menumbangkan kerajaan bukan satu ancaman besar kepada mereka.

1 ulasan:

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.