https://critoxium.com/shop/

Terkini

Hipokrasi moral sebagai panduan

Oleh Azizi Ahmad

Sebenarnya mereka yang hipokrit merupakan makhluk yang sangat menarik. Seorang kenalan menolak permintaan anda untuk mendapatkan sumbangan amal apabila anda membuat permintaan peribadi, tetapi kemudiannya memberi ceramah kepada sesiapa sahaja yang akan mendengar tentang kepentingan membuat sumbangan.

Salah seorang keluarga anda memaklumkan dia terlalu sibuk untuk membantu dengan perhimpunan keluarga, tetapi boleh pula mencari masa untuk ke majlis lain dan berkongsi menyiarkan foto-fotonya di Facebook.

Kitaran berita 24 jam, dan liputan media yang langsung juga menampilkan hipokrasi dalam jumlah yang banyak.

Seorang ahli politik mendakwa mematuhi kepercayaan agama fundamentalis, tetapi kemudian ditangkap dalam skandal seksual.

Selebriti yang berusia dengan lantang menyuarakan isu penuaan tetapi berita penyiaran di media sosial beliau menarik perhatian kepada usaha yang telah mereka lakukan untuk wajah mereka.
Ia menjadi sesuatu yang ‘tidak serupa bikin atau cakap’ mengenai kehidupan orang yang terkenal mematuhi kepercayaan yang sebenar.

Topik psikologi sosial seperti penipuan, disonansi kognitif (mengenai konflik sikap dan tingkah laku), persepsi orang, dan kualiti hubungan semuanya adalah berkaitan dengan hipokrasi.

Profesor Jesse Graham dan rakan-rakannya dari University of Southern California (2015), menyatakan bahawa “seluruh bidang psikologi sosial kini boleh dipanggil sebagai sains hipokrasi moral.”

Analisis tumpuan Graham et al. adalah hipokrasi moral. Sama ada secara sedar atau tidak, manusia sebenarnya menipu dan mendakwa mematuhi satu set prinsip, tetapi tidak bertindak (atau semestinya berfikir) dengan cara yang selaras dengan prinsip tersebut.

Mereka memanggil hipokrasi moral sebagai “Pembinaan beribu wajah” – dalam kata-kata lain, ia datang dalam pelbagai bentuk. Definisi mereka, tepatnya, adalah untuk merungkai akan piawaian moral anda sendiri, sama ada anda menyatakan secara terbuka atau tidak.

Hasil penyelidikan pasukan penyelidik USC ini percaya bahawa moral boleh dibahagikan ke dalam tiga kategori – moral kependuaan; moral dwistandard; dan kelemahan moral.

Moral kependuaan adalah apa yang anda fikirkan apabila anda menentukan hipokrasi. Ia adalah apabila anda memalsukan motif tuntutan yang kononnya diabaikan, tetapi sebenarnya tidak.

Sebagai contoh, rakan sekerja boleh menandatangani satu kenyataan yang membuktikan bahawa dia tidak mempunyai konflik kepentingan luar dengan institusi anda, tetapi anda tahu tentang hakikat yang dia lakukan.

Sudah tentu, sekarang anda menghadapi masalah moral anda sendiri, sama ada untuk menjadi setia kepada rakan anda atau menjadi pemberi maklumat untuk institusi anda.

Dalam moral dwistandard pula, sesorang itu bersikap lebih adil dengan perbuatan tidak bermoral sendiri berbanding orang lain.

Anda mungkin menjadi marah pada pemandu yang tidak berhenti ketika anda sedang melintas jalan.
Walau bagaimanapun, apabila anda melintasi lintasan jalan kaki dalam keadaan terburu-buru, anda tidak berasa bersalah dengan tingkah laku anda kerana anda dalam keadaan terburu-buru.

Dalam kelemahan moral, tingkah laku manusia bertentangan dengan sikap mereka, yang merupakan bentuk dasar penyatuan kognitif.

Sebagai contoh, individu menandatangani petisyen yang bersetuju dengan kepentingan mempromosikan seks selamat tetapi kemudian gagal menggunakan kondom.

Atau anda boleh menyokong kedudukan semua orang harus mengundi, tetapi pada hari pengundian, anda sendiri yang tidak hadir.

Untuk menyiasat fenomena hipokrasi moral secara khusus, Graham dan rakan-rakannya bertanya tiga soalan mudah dalam talian keatas sekumpulan sampel besar pengguna Mekanikal Turk (orang yang menerima bayaran untuk mengambil bahagian dalam kajian dalam talian).

Pada dasarnya, para penyelidik ingin tahu apakah nilai-nilai penting kebanyakan orang; apakah tindakan yang mereka ambil sama ada konsisten atau tidak konsisten dengan nilai-nilai tersebut; dan apa tindakan yang mereka lakukan baru-baru ini yang membuat mereka merasa bersalah.

Majoriti dalam kajian ini menyatakan bahawa kejujuran, mengambil berat , keadilan, dan kesetiaan sebagai nilai mereka yang paling penting.

Mereka kemungkinan besar akan melanggar nilai kejujuran dan kesetiaan; mereka-mereka berbohong kepada rakan-rakan dan orang tersayang dan berasa paling kesal mengenai kegagalan kedua-dua jenis moral ini.

Graham dan rakan-rakan penyelidiknya mencatatkan bahawa, walaupun penyelidikan mengenai moral (seperti dilema moral) cenderung memberi tumpuan kepada konsep abstrak, kebanyakan orang bergelut dengan isu itu secara lebih mendalam, seperti sama ada untuk berbohong kepada ahli keluarga.

Oleh itu, moral menjadi isu interpersonal, bukan satu-satunya yang abstrak dan berbentuk falsafah.
Jadi, kita tahu nilai moral manakah yang cenderung tidak dipatuhi, walaupun ia membuat mereka merasa bersalah.

Penyelidikan dari USC merumuskan lima kata kunci:

1. Orang yang menghargai moral dan menjadikannya sebahagian daripada identiti mereka adalah kurang hipokrit atau munafik.

2. Orang hipokrit/munafik mungkin mendapat motivasi dari keinginan untuk kelihatan baik, lebih daripada keinginan dalaman untuk memenuhi matlamat peribadi.

3. Mereka yang ‘dogmatik’ kurang cenderung menjadi orang hipokrit/munafik daripada orang-orang yang lebih kreatif pemikiran kerana “pemikir kreatif boleh menggunakan kreativiti mereka untuk mewujudkan alasan untuk melayan diri berperilaku tidak bermoral”.

4. Narsisis, sama ada secara semula jadi atau dari hasil kemasyhuran, berasa berhak dengan lebih tinggi dan oleh itu lebih cenderung untuk mengelak dari kegagalan .

5. Mereka yang sering menyaksikan perbuatan baik (“keindahan moral”) akan merasakan keinginan yang lebih kuat untuk bertindak secara moral. Bagi yang lain, semua taruhan tidak aktif.

Berada bersama mereka yang hipokrit/munafik pastinya tidak selesa. Seperti yang di tunjukkan dalam penyelidikan Graham et al., anda mungkin tidak dapat mengubahnya.

Tetapi dengan mengawasi kecenderungan anda sendiri secara moral, anda sekurang-kurangnya boleh memaksimumkan keupayaan anda untuk memenuhi nilai anda.

*Penulis merupakan seorang pendidik senior.

Tiada ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.