https://critoxium.com/shop/

Terkini

Naratif kaum dahului senarai siaran media sosial semasa PRU15

 


Naratif berasaskan kaum mendahului senarai siaran media sosial tempatan pada bulan-bulan menjelang pilihan raya umum tahun lalu, dengan kebanyakannya disiarkan oleh ahli politik dan parti politik.

Ini menurut analisis yang diterbitkan Pusat Kewartawanan Bebas (CIJ), yang bekerjasama dengan Universiti Nottingham Malaysia, Universiti Sains Malaysia, dan Universiti Malaysia Sabah untuk mengumpul data melalui projek pemantauan media sosial.

Laporan mereka mendapati 66,933 hantaran di Facebook, Twitter, YouTube dan TikTok antara tempoh 20 Okt dan 26 Nov 2022, adalah menyentuh tentang isu perkauman.

Ia adalah yang tertinggi berbanding dengan naratif lain seperti agama (24,484), sistem beraja (14,320), jantina dan LGBT (7,596), serta mengenai pelarian dan pendatang (3,819).

Tarikh 20 Okt adalah hari Suruhanjaya Pilihan Raya mengumumkan tarikh penting bagi pilihan raya umum ke-15 (PRU15) yang diadakan pada 19 Nov 2022.

Menurut laporan itu, jumlah tertinggi hantaran mengenai isu kaum adalah daripada parti dan ahli politik, dengan tiga watak utama tertinggi adalah perdana menteri ketika itu Ismail Sabri Yaakob, ketua pembangkang Anwar Ibrahim, dan PAS.

Gambar Hiasan - Ismail Sabri Yaakob

Ia juga mendakwa bahawa Presiden PAS Abdul Hadi Awang dan partinya adalah pihak utama yang menggunakan isu kaum, dan mereka berjaya mempengaruhi sejumlah besar pengundi dalam kalangan pengguna media sosial.

Bagaimanapun ini di sebalik Hadi hanya mempunyai jumlah hantaran media sosial yang paling rendah berbanding yang lain.

"Sebagai contoh, hantaran TikTok Hadi yang mendakwa DAP menggunakan calon Melayu mendapat 2.5 juta tontonan di TikTok, tertinggi di semua platform media sosial," kata laporan itu.

Antara isu perkauman utama yang dicetuskan semasa tempoh PRU15 adalah sentimen anti-Cina, ketuanan Melayu, dan rusuhan kaum 13 Mei.

Gambar Hiasan - Abdul Hadi Awang

Laporan itu mendakwa seolah-olah terdapat "usaha yang diselaraskan dengan baik dan dibayar" di media sosial untuk mengundang kegentaran dan kebencian anti-DAP dan anti-Cina, terutamanya menjelang hari pengundian.

Walaupun naratif berasaskan agama menduduki tempat kedua dalam senarai dari segi jumlah hantaran, namun pemantauan projek berkenaan mendapati ia menjadi alat pemecah belah dan polarisasi utama semasa tempoh pilihan raya.

“Islam dijadikan senjata untuk menimbulkan rasa tidak selamat buat Melayu-Islam.

“Ia sering tertumpu kepada keperluan syariah dan berkaitan dengannya, undang-undang Hudud, dan desakan kontroversi Rang Undang-undang Pindaan Akta 355 (RUU355) sebagai kunci untuk menegakkan prinsip Islam di Malaysia.

“Ini seiring dengan serangan terhadap DAP sebagai ateis dan anti-Islam,” menurut laporan itu.

Ucapan kebencian terhadap komuniti LGBT juga telah digunakan sebagai alat politik, dan sebahagian besarnya digunakan untuk memburukkan Pakatan Harapan (PH), DAP, dan Anwar.

Analisis itu turut menyentuh video bekas perdana menteri dan presiden Bersatu Muhyiddin Yassin yang mendakwa sekumpulan Yahudi dan Kristian sedang berkomplot untuk membolehkan PH memerintah Malaysia.

Walaupun ia hanya muncul menjelang akhir tempoh kempen PRU15, CIJ berkata pengaruh video itu tidak ketara.

Gambar Hiasan - Muhyiddin Yassin

“Malah pengguna media sosial, termasuk dari Sabah dan Sarawak, tampil membidasnya kerana menyebarkan maklumat palsu,” kata laporan itu.

Tiada ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.