Plus: Isu tambah nilai Touch ‘n Go ambil masa untuk diatasi
KUALA LUMPUR, — Mengakui langkah PLUS Malaysia Berhad (PLUS)
menamatkan perkhidmatan tambah nilai di lorong keluar plaza tol berkuat
kuasa 5 Nov lepas mengundang pelbagai reaksi, pelbagai usaha sedang
diambil untuk mengatasi kesulitan yang dialami pengguna lebuh raya.
Pengarah Urusan PLUS, Datuk Azman Ismail berkata PLUS akan meningkatkan kerjasama dengan penyedia perkhidmatan Touch ‘n Go (TnG) untuk menyelesaikan kemusykilan yang timbul namun perkara itu akan mengambil sedikit masa.
Ia termasuk penambahbaikan pengurusan berkaitan tambah
nilai TnG bagi memudahkan pengguna melakukan transaksi tambah nilai kad
pembayaran elektronik mereka.
Pengguna mempunyai pilihan melakukan tambah nilai sama ada melalui aplikasi dompet elektronik (e-wallet) atau pusat tambah nilai kad TnG di seluruh negara merangkumi mesin pengeluaran wang automatik (ATM), Hentian Rehat dan Rawat (R&R), stesen minyak, pasar raya, dan kios layan diri.
“Kita
ada 11,000 pusat tambah nilai, 22 kaunter Touch ‘n Go Spot, 68 mesin
tambah nilai, 27 Pusat Khidmat Pelanggan dan 65 lorong tambah nilai di
lorong masuk plaza tol terpilih,” katanya ketika ditemui bual RTM1 untuk
rancangan Selamat Pagi Malaysia hari ini.
Beliau
mengingatkan pengguna lebuh raya agar tidak keluar dari kenderaan
masing-masing sekiranya tidak dapat melepasi palang tol berikutan baki
TnG tidak mencukupi atas faktor keselamatan.
“Kalau ada masalah, saya minta kerjasama agar jangan keluar dari kenderaan sebaliknya boleh tekan butang ‘interkom’. Pegawai khidmat pelanggan PLUS akan bantu anda,” katanya.
Sementara itu, Ketua Komunikasi Korporat, Perhubungan Komuniti dan Awam PLUS, Syed Mohammed Idid Syed Ahmad Idid berkata pengguna lebuh raya PLUS perlu memahami bahawa langkah menghentikan perkhidmatan tambah nilai di plaza tol kepada pengguna TnG adalah untuk mengurangkan kesesakan.
“Kami mendapati bahawa lorong tambah nilai melambatkan lalu lintas di plaza tol kami. Oleh itu, kami meminta sokongan daripada semua pengguna jalan raya untuk tidak menggunakan kemudahan tambah nilai di laluan keluar plaza tol, dan dengan berbuat demikian, semua pemandu akan menerima aliran trafik yang lancar di plaza tol, “ katanya.
“Laluan tambah nilai di lorong keluar plaza tol adalah untuk kemudahan pengguna TNG yang tiba-tiba mendapati baki tidak mencukupi dalam kad mereka, tetapi sekarang ia telah dianggap sebagai kemudahan tambah nilai untuk semua,” katanya.
Syed Mohammed Idid berkata statistik pada bulan ini di wilayah Tengah menyaksikan kira-kira 98.7 peratus pemandu beralih kepada kaedah pembayaran tanpa tunai, manakala di wilayah Utara, 95 peratus dan wilayah Selatan 96 peratus.
“Seperti yang dapat anda lihat di plaza tol, kebanyakan lorong adalah lorong khusus untuk Smart Tag, RFID dan TnG. Hanya satu atau dua lorong keluar yang digunakan untuk kenderaan pelbagai kelas dan ini jelas menunjukkan bahawa majoriti masyarakat di negara ini sudah berurusan tanpa tunai, “ katanya. — Bernama
Pengarah Urusan PLUS, Datuk Azman Ismail berkata PLUS akan meningkatkan kerjasama dengan penyedia perkhidmatan Touch ‘n Go (TnG) untuk menyelesaikan kemusykilan yang timbul namun perkara itu akan mengambil sedikit masa.
Pengguna mempunyai pilihan melakukan tambah nilai sama ada melalui aplikasi dompet elektronik (e-wallet) atau pusat tambah nilai kad TnG di seluruh negara merangkumi mesin pengeluaran wang automatik (ATM), Hentian Rehat dan Rawat (R&R), stesen minyak, pasar raya, dan kios layan diri.
“Kalau ada masalah, saya minta kerjasama agar jangan keluar dari kenderaan sebaliknya boleh tekan butang ‘interkom’. Pegawai khidmat pelanggan PLUS akan bantu anda,” katanya.
Sementara itu, Ketua Komunikasi Korporat, Perhubungan Komuniti dan Awam PLUS, Syed Mohammed Idid Syed Ahmad Idid berkata pengguna lebuh raya PLUS perlu memahami bahawa langkah menghentikan perkhidmatan tambah nilai di plaza tol kepada pengguna TnG adalah untuk mengurangkan kesesakan.
“Kami mendapati bahawa lorong tambah nilai melambatkan lalu lintas di plaza tol kami. Oleh itu, kami meminta sokongan daripada semua pengguna jalan raya untuk tidak menggunakan kemudahan tambah nilai di laluan keluar plaza tol, dan dengan berbuat demikian, semua pemandu akan menerima aliran trafik yang lancar di plaza tol, “ katanya.
“Laluan tambah nilai di lorong keluar plaza tol adalah untuk kemudahan pengguna TNG yang tiba-tiba mendapati baki tidak mencukupi dalam kad mereka, tetapi sekarang ia telah dianggap sebagai kemudahan tambah nilai untuk semua,” katanya.
Syed Mohammed Idid berkata statistik pada bulan ini di wilayah Tengah menyaksikan kira-kira 98.7 peratus pemandu beralih kepada kaedah pembayaran tanpa tunai, manakala di wilayah Utara, 95 peratus dan wilayah Selatan 96 peratus.
“Seperti yang dapat anda lihat di plaza tol, kebanyakan lorong adalah lorong khusus untuk Smart Tag, RFID dan TnG. Hanya satu atau dua lorong keluar yang digunakan untuk kenderaan pelbagai kelas dan ini jelas menunjukkan bahawa majoriti masyarakat di negara ini sudah berurusan tanpa tunai, “ katanya. — Bernama
Tiada ulasan
Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.