https://critoxium.com/shop/

Terkini

PRN Sabah sentiasa berwarna-warni

Oleh AZNAN BAKAR

 PILIHAN Raya Negeri (PRN) Sabah tidak pernah tidak mendapat tumpuan. Ini sentiasa penuh dengan warna-warni dan sukar untuk diramal.

Bermula daripada pengumuman calon, membawa kepada proses penamaan calon semalam, pelbagai kejutan berlaku. Ada saja perkara yang tidak dijangka.

Komitmen daripada parti yang akan bertanding untuk memastikan hanya pertandingan dua penjuru antara Warisan Plus dan Perikatan Nasional (PN) langsung tidak menjadi kenyataan.

Sebaliknya semua 73 Dewan Undangan Negeri (DUN) yang dipertandingkan pada PRN kali ini menyaksikan sekurang-kurangnya pertandingan tiga penjuru.

Yang lebih menarik ialah ada dua DUN yang menyaksikan pertandingan 10 dan 11 penjuru. Bayangkan bagaimana para pengundi akan membuat pilihan.

Pertandingan 11 penjuru berlaku di DUN Bengkoka di Pitas, sementara 10 penjuru di DUN Inanam.

Secara keseluruhannya sebanyak 447 calon daripada 16 parti disahkan akan bertanding dalam PRN Sabah pada 26 September ini. Jika dikira secara purata sebanyak enam calon bertanding di satu DUN.

Hanya satu parti, iaitu Parti Cinta Sabah (PCS) yang meletakkan calon di semua 73 DUN.

Menurut data daripada Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), pada PRN kali ini calon paling muda berusia 22 tahun. Sementara calon paling tua pula berusia 75 tahun.

Pertembungan antara anak beranak dan saudara mara turut mewarnai PRN Sabah termasuk Ketua Menteri, Datuk Seri Mohd. Shafie Apdal dicabar oleh anak saudaranya, Norazman Utoh Nain dari PN di DUN Senallang.

Ini bukan kali pertama Mohd. Shafie ‘berentap’ dengan ahli keluarga sendiri’ kerana beliau pernah berdepan pertarungan satu lawan satu dengan sepupunya Datuk Seri Nasir Tun Sakaran (BN) di kawasan sama semasa pilihan raya umum lepas.

Satu lagi pertembungan membabitkan ahli keluarga ialah DUN Sulaman iaitu Pengerusi Bersatu Sabah Datuk Seri Hajiji Noor juga dicabar oleh anak saudara iaitu Datuk Aliasgar@Ali Ashgar Basri daripada Warisan.

Itu antara warna-warni PRN Sabah termasuk ketiadaan calon Pas yang merupakan sekutu dalam PN.

Tiada ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.