70 tahun Akta hasutan dilaksanakan
Oleh
PADA
19 Julai lalu, genaplah 70 tahun pengenalan Akta Hasutan 1948 di
Semenanjung Malaysia. Sebelum undang-undang itu atau nama asalnya
Ordinan Hasutan 1948 diperkenalkan, Negeri-negeri Melayu dan
Negeri-negeri Selat masing-masing mempunyai undang-undang tersendiri
dalam menangani jenayah hasutan.
Misalnya Printing Presses and
Seditious Publications Enactment, 1931 (No. 5 of 1931) bagi Kelantan dan
Seditious Publications (Amendment) Ordinance, 1928 (No. 16 of 1928)
bagi Negeri-negeri Selat. Akta Hasutan 1948 kemudiannya diperluaskan
penguatkuasaannya ke Sabah dan Sarawak setelah pembentukan Malaysia.
Dalam tempoh 70 tahun ini, undang-undang
tersebut digunakan untuk mendakwa mana-mana individu yang disyaki
menghasut masyarakat. Daripada ahli politik, mahasiswa hinggalah kepada
kartunis. Undang-undang ini mendapat kritikan dari dalam dan luar negara
kerana dilihat disalah guna untuk tujuan politik.
Dalam
erti kata lain, penentang lebih berkisar tentang perlaksanaan secara
sewenang-wenang undang-undang itu. Namun ingin penulis tekankan bahawa
masalah yang timbul bukan sahaja berpunca daripada aspek pelaksanaan
sahaja, bahkan sifat lapuk yang ada pada Akta Hasutan 1948 menyebabkan
undang-undang itu bermasalah dan wajar ditamatkan penggunaannya.
Akta
Hasutan 1948 diperkenalkan lebih kurang sebulan setelah Darurat
(1948-1960) diisytihar di Tanah Melayu oleh pentadbiran British Malaya,
iaitu pada 16 Jun 1948. Darurat yang berlarutan sehingga 12 tahun itu
dilancarkan bagi membanteras ancaman pengganas Komunis. Secara dasarnya,
deklarasi darurat adalah satu tindakan absah sesebuah negara dalam
mendepani ancaman keselamatan yang menuntut tindakan serta merta.
Langkah-langkah khas lazimnya diperkenalkan dan sebilangan hak-hak asasi
warganegara diketepikan buat sementara waktu.
Akta
Hasutan 1948 diperkenalkan dalam situasi ini. Dalam tempoh Darurat itu,
penggunaan undang-undang biasa digantung seketika. Biarpun Akta Hasutan
1948 bukan termasuk dalam Ordinan-Ordinan dan Peraturan-Peraturan
Darurat, namun keadaan semasa ketika itu pastinya mempengaruhi penggubal
undang-undang ketika itu.
Akta Hasutan
1948 terus kekal biarpun Darurat telah tamat. Situasi ini terjumlah
kepada ‘normalisation of emergency’. Proses ini berlaku apabila
undang-undang khas yang sepatutnya bersifat sementara terus kekal
beroperasi dan menjadi seakan undang-undang biasa, sedangkan ancaman
yang menjadi sebab penggubalannya sudah tidak wujud. Hal ini menyebabkan
beberapa hak-hak madani rakyat tergantung buat selama-lamanya.
Usaha
pihak British membanteras komunis hakikatnya berkait rapat dengan
agenda kolonialisme dan bukanlah semata-semata secara jujur membantu dan
mempertahankan Tanah Melayu. British melihat keperluan untuk menghalang
pengaruh komunis dan juga mengembalikan keyakinan penduduk Tanah Melayu
setelah mereka tewas kepada Jepun dalam Perang Dunia Kedua sebelum itu.
Lantas, Akta Hasutan 1948 adalah satu alat yang digunakan untuk
membungkam kebangkitan rakyat Tanah Melayu yang menuntut kemerdekaan
dalam pelbagai wadah perjuangan.
Maka
kita dapat lihat beberapa tokoh perjuangan kemerdekaan diambil tindakan
oleh British dengan menggunakan undang-undang anti hasutan. Antaranya
Datuk Ahmad Boestamam dan Tan Sri Abdul Samad Ismail. Penggunaan
undang-undang anti hasutan juga dapat dilihat di negara-negara jajahan
Empayar British yang lain. Sebagai contoh Criminal Law (Seditious
Offences) (Amendment) Ordinance, 1932 (No. 43 of 1932) di Palestin dan
Sedition Ordinance, 1931 (No. 29 of 1931) di Fiji.
Sementara
di India, tokoh kemerdekaan, Mahatma Ghandi pernah didakwa dan dihukum
enam tahun penjara kerana menulis rencana yang dikatakan menghasut
rakyat menentang British. Maka jelaslah bahawa Akta Hasutan 1948 adalah
alat yang digunakan oleh penjajah dulu dalam memadam api penentangan.
Maka
adalah mustahak agar undang-undang itu sentiasa disemak supaya
bertepatan dengan peruntukan dan nilai-nilai yang diangkat oleh
undang-undang tertinggi negara itu. Perubahan masyarakat juga harus
diambil kira. Akta Hasutan 1948 dirumuskan dalam keadaan negara masih
belum membangun dan tahap pendidikan masyarakat yang masih rendah.
Dalam
keadaan sekarang, masyarakat Malaysia majoritinya terdidik dan boleh
membuat pertimbangan sendiri akan sesuatu perkara. Dalam erti kata lain,
masyarakat kita kini boleh menilai dan tidak mudah terpengaruh hasutan
yang dangkal. Maka undang-undang seperti Akta Hasutan 1948, yang
bersifat ‘patronising’ terhadap keupayaan rakyat berfikir dan menerka
maklumat wajar dimansuhkan.
Namun
sekiranya Akta Hasutan 1948 dimansuhkan, bagaimana pula untuk berdepan
dengan individu atau golongan yang sememangnya berniat jahat
mengeluarkan ucapan kebencian yang boleh menggugat keharmonian negara?
Untuk tujuan ini, kerajaan disarankan untuk mengemaskini Bab XXII Kanun
Keseksaan berhubung tindakan menimbulkan ketakutan jenayah, kegusaran
dan keaiban yang boleh menjejaskan kesejahteraan awam.
Cadangan
penggubalan Akta Keharmonian Nasional juga haruslah dikaji semula.
Namun harus diingat, sebarang bentuk kesalahan jenayah yang ingin
diwujudkan perlulah mengekalkan prinsip-prinsip lazim dalam
undang-undang jenayah dan sistem keadilan jenayah.
Selain
itu, kerajaan pusat juga wajar menggubal undang-undang berkaitan
kebebasan maklumat. Misalnya, Freedom of Information Act 2000 di United
Kingdom dan Enakmen Kebebasan Maklumat 2011 di Selangor. Masyarakat yang
bermaklumat atau mempunyai capaian terhadap sumber maklumat tidak akan
mudah terpengaruh dengan hasutan dan dakyah yang tidak berasas.
Sesudah
70 tahun Akta Hasutan 1948 diperkenalkan, kita dapat saksikan bagaimana
undang-undang yang dipelopori oleh penjajah itu dikekalkan dan
digunakan untuk menggantung hak-hak yang dijamin oleh Perlembagaan buat
jangka waktu yang lama. Biarpun terdapat beberapa pindaan yang dibuat
sepanjang tempoh itu, perubahan yang dirumus hanya mengakibatkan Akta
Hasutan 1948 menjadi lebih menekan. Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri
Najib Tun Razak pernah berjanji untuk memansuhkan akta ini pada 2012.
Bagaimanapun niat tersebut tidak diteruskan. Maka wajarlah Kerajaan
Pakatan Harapan memansuhkan Akta Hasutan 1948 ini sebagaimana yang
dijanjikan dalam manifesto.
PENULIS ialah bekas Timbalan Pendakwa Raya dan kini berkhidmat di Pusat Pengajian Undang-Undang, Universiti Utara Malaysia (UUM).
Tiada ulasan
Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.